اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

سرمازدگی؛ بلای جان کشاورزی شرق استان سمنان/ خسارت‌ها کِی داده می‌شود؟

سرمازدگی سال‌هاست بلای جان باغ‌ها و مزارع شرق استان سمنان شده است؛ پدیده‌ای که هر سال دست‌رنج باغ‌داران و کشاورزان را با خود می‌برد و زمان پرداخت خسارت‌های آن نیز معلوم نیست.

سرمازدگی؛ بلای جان کشاورزی شرق استان سمنان/ خسارت‌ها کِی داده می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، باغداران و کشاورزان شرق استان سمنان چند سالی است دچار مشکل سرمازدگی و تگرگ‌زدگی می‌شوند و تولیدات آنها به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد یا در بازه‌هایی به‌طور کامل از دست می‌رود.

بیمه محصولات کشاورزی که برای اطمینان از آینده کاری و معیشتی بعد از وقوع حوادث غیرمترقبه احتمالی، پیش روی کشاورزان و باغداران نهاده شده و هزینه‌های بالایی نیز از آنها در این بخش دریافت می‌شود، مدت‌هاست کارآمدی لازم را در پرداخت غرامت‌های ناشی از خسارت‌های طبیعی ندارد.

باغداران و کشاورزان شرق استان سمنان می‌گویند که از چند سال گذشته تاکنون هنوز غرامت‌های ناشی از سرمازدگی را به‌طور کامل دریافت نکرده‌اند.

برآورد خسارت‌های تگرگ تا کِی؟

سال گذشته بود که سرپرست وقت معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه اداره کل مدیریت بحران استانداری سمنان در اسرع وقت برآورد خسارت‌های تگرگ به تاکستان‌های شاهرود را انجام می‌دهد، گفته بود: برآورد خسارات به روستاها چندروزه انجام و این گزارش به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال می‌شود.

این در حالی است که یکی از کشاورزان شاهرود در واکنش به پرداخت غرامت‌های ناشی از خسارت تگرگ به تاکستان‌های شاهرود به فارس می‌گوید: در خصوص وارد آمدن خسارت به اراضی کشاورزی و باغداران از قِبل حوادث غیرمترقبه، استانداری سمنان وظیفه دارد در اسرع وقت برآورد خسارت را انجام دهد.

او ادامه داد: معمولاً برآورد خسارت توسط جهاد کشاورزی و تأیید فرمانداری‌ها انجام می‌شود و جمع‌بندی توسط استانداری سمنان صورت می‌گیرد و به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال می‌شود؛ اما هر بار که برای پیگیری پرونده مراجعه می‌کنیم، می‌گویند هنوز نتایج جمع‌بندی‌ها نهایی نشده است!

هر بار که برای پیگیری پرونده مراجعه می‌کنیم، می‌گویند هنوز نتایج جمع‌بندی‌ها نهایی نشده است!

این باغدار با اشاره به اینکه در بحث سرمای سال‌های گذشته که اتفاق افتاد، حتی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران هم سه روز به استان آمد؛ اما تا امروز اتفاق خاصی در پرداخت غرامت‌ها نیفتاده است. مسؤولان گرچه از اکثر باغ‌های استان بازدید و پروسه‌ای که باید انجام می‌شد، را طی کردند؛ اما غرامت‌ها هنوز به‌طور کامل پرداخت نشده است.

وی تصریح کرد: بابت خسارات تگرگ به تاکستان‌های شاهرود هم همین شرایط را داریم. مدیریت بحران استانداری سمنان در اسرع وقت باید اقدامات انجام‌شده درباره خسارت تگرگ به تاکستان‌های شاهرود را ارائه کند.

امهال وام‌ها چه شد؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: روال بر این است که بعد از اینکه جمع‌بندی لازم درباره خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی به باغداران و کشاورزان توسط سازمان مدیریت بحران کشور انجام شد، لیست استان‌های مشمول را به همراه بخشنامه، آیین‌نامه و بسته‌های خاص آن از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تنظیم می‌شود.

اصغر حسینی تصریح کرد: این نامه به استان‌های مشمول دریافت کمک‌های جبران خسارت برگشت داده می‌شود تا مد نظر قرار گیرد.

وی گفت: در سرمای دیررس که کشت بهاره را در سال‌های گذشته در استان سمنان تحت تأثیر قرار داده بود، سمنان جزو استان‌های مشمول طرح قرار گرفت و مصوبه هیأت وزیران نیز ارسال شد و باید در این زمینه با جدیت اقدام شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بر اساس بند ۳ ماده ۳۳ قانون برنامه توسعه کشور که تمهیدات ویژه‌ای برای شرایط خاص در آن لحاظ شده است، سه سال امهال وام‌های دریافتی کشاورزان توسط هیأت وزیران ابلاغ شده است.

۳ سال امهال وام‌های دریافتی کشاورزان توسط هیأت وزیران ابلاغ شده است

حسینی افزود: باغات سمنان و تسهیلاتی که باغداران و کشاورزان دریافت کردند مشمول این طرح می‌شود و باید با توجه به اقداماتی که مدیریت استان انجام می‌دهد، کشاورزان و باغداران را از این خدمات برخوردار کرد.

وی با تأکید بر اینکه اصولاً جلسه خاص این قضایا هم در ستاد مدیریت بحران با حضور بانک‌های عامل، بانک کشاورزی، فرمانداری‌ها، جهاد کشاورزی، استانداری مربوطه و سایر عوامل برگزار می‌شود، اضافه کرد: اقدامات این دستورالعمل‌ها در اسرع وقت در استان خسارت‌دیده باید پیاده‌سازی شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: باید تلاش شود تا تأمین اعتبار لازم و بسته خاصی برای این موارد توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام شود و آسیب‌دیدگان از این اعتبارات بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/۷۵۰۳۵/م/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول